انواع سیستم کارکرد فلزیاب ها

انواع سیستم کارکرد  فلزیاب ها 

انواع سیستم کارکرد فلزیاب ها ، Metal Detectors ، در این مقاله قصد داریم انواع سیستم های کارکردی فلزیاب ها با نوع کاربردشون را براتون توضیح بدیم . کلا فلزیاب ها به انواع مختلفی تقسیم می شود : فلزیاب های ، Metal Detectors ، نوع PI , فلزیاب  ، نوع BI  , فلزیاب ،نوع  TR ، ردیاب ( آنتنی ) , فلزیاب تصویری جی پی ار GPR ، , فلزیاب  BFO  که انواع سیستم های دستگاه های در دنیا می باشند . 


 1- فلزیاب پی ال ، PI  :

این  فلزیاب ها ، Metal Detectors  رایج ترین نوع ومعمولا به خاطر ارزان بودن و دقت بالا این دستگاه ها  بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند طریقه تشخیص و اسکن و فلزیابی ان براساس تغییر شارمغناطيسي میدان اطراف سیم پیچ  است هنگامی که در حوالی فلز قرار میگیرد این پدیده پیش می آید و بطور خلاصه لوپ lop  این تغییررا دارد و آنرا به نوسانات کنترل شده با ولتاژ VCOبه سیم پیچ تبدیل میکند (VOLTAGE CONVERTOR)‎ و تغییرات صوت خروجی (فرکانس) اصل کار این نوع ، فلزیاب ، Metal Detectors ، است. ولتاژ کار این مدارات معمولا 6-50 ولت است. در برخی مدل ها قابلیت تفکیک فلز هم وجود دارد .همچنین گاهی دو سیم پیچ وجود دارد که سیم پیچ دوم کار حذف آلودگی ها و ذرات ریز و بی ارزش ، فلز، Metal  محل را دارد .

 2-  فلزیاب نوع  BI:

این نوع  فلزیاب ، Metal Detectors  ازدو حلقه سیم پیچ تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته ومانند فرستنده و گیرنده عمل می نمایند بدین ترتیب نقش مدار ارسال امواج مغناطیسی از کویل اول و دریافت موج توسط کویل دوم میباشد که مدار با توجه به اندازه گیری اختلاف بین موج رفت و برگشت و فرکانس خروجی به وجود  فلز،Metal   پی میبرد این نوع فلزیاب ها ، Metal Detectors  هم دارای ولتاژ کاری 0-50 ولت هستند و فلزیابی  به وسیله صدا وصوت میباشد ودقت تفکیکان نسبت به نوع  فلزیاب ، پی ال ، PI  بیشتراست.

3- فلزیاب نوعTR  :

این  فلزیاب ، Metal Detectors  که از خاصیت  TRANSMITTERاستفاده می کند موج ارسالی خود را درون زمین فرستاده و دریافت آنرا توسط دیسک بزرگی که پشت دستگاه فلزیاب ،  Metal Detectors قرار گرفته می گیرد.این  فلزیاب ، Metal Detectors  برای پیدا کردن لوله های گاز و نفت طراحی شده و کاربرد دارد .

4- فلزیاب  ردیاب ( آنتنی ):

دستگاه های ردیاب فلز یا دستگاه ردیاب آنتنی  ، Metal Detectors ، که به حرفه ای معروفند برای ردیابی در فضای باز توسط آنتن مثلا در یک دشت وسیع یا مثلا یک کوه می باشند سیستم کارکرد این نوع  دستگاه های فلزیابی ( ردیاب آنتنی ) براساس حرکات آنتن به سمت فلز مورد نظر می باشد قسمت آنتن نقش مهمی را بازی می کند معمولا شعاع ردیابی کمتراز10مترنیست و گاهی به 2 کیلومتر هم میرسد. وطوری طراحی شده است که دسته دستگاه ردیاب فلز و خود آنتن دستگاه ردیاب فلز توسط یک بلبرینگ اتصال داده شده اند و حتی با یک فوت هم آنتن حرکت می کند کار دستگاه فلزیاب ردیاب آنتنی ، دادن فرکانس به آنتن دستگاه فلزیاب ردیاب است که این فرکانس براساس جنس فلز مورد نظر است مثلا اگر فرکانس خروجی 5 کیلو هرتز باشد آنتن به دنبال طلا میگردد نکته اینکه هر فلز فرکانس مخصوص خود را تولید میکند وبه همن دلیل این نوع سیستم فلزیابی Metal Detectors  داری قدرت تفیکیک بالایی است . از معایب این سیستم فلزیابی ، Metal Detectors میتوان به عدم دقت در نقطه زنی در مناطق بسته مانند اتاق می باشد زیرا درون اتاق به مقدار زیاد انواع فلز  وجود دارد .

5- فلزیاب  تصویری ، جی پی ار ،  GPR:

این سیستم جدید ترین و پیشرفته ترین دستگاه های ، فلزیابی ، Metal Detectors ، هستند که قیمت نسبتا بالایی هم دارند این دستگاه های فلزیاب تصویری بوده و سنسور جستجوی آن ها رادار Radar می باشد  که سیگنال وموج خود را به درون زمین فرستاده و شکل و تصویر فلز مورد نظر را توسط برگشت امواج حاصل از هاله مغناطیسی اطراف فلز اسکن می نماید (همه فلزات دارای بار مثبت می باشند و زمین بارمنفی می باشد به همین دلیل محل اتصال فلز به زمین این میدان دور فلز ایجاد می شود) . 

فلزیاب تصویری ، جی پی ار ،   GPR علاوه بر کاوش برای کشف حفره ، اتاقک و مواد معدنی هم طراحی شده اند . در حال حاضر تولیدکنندگان اصلی فلزیاب ، تصویری ، جی پی ار ،   GPRدر دنیا شرکت او کا ام آلمان OKM  با دستگاه exp 4500 و کلا دستگاه های ای اکس پی EXP این شرکت و همچنی دستگاه ها ، ردیاب های " فلزیاب ، تصویری ، جی پی ار،  GPR" شرکت گلد دیتکتورز یونان GOLDDETECTORS می توان نام برد .

6- فلزیاب  BFO :

این مدل بیشتر برای بازید بدنی در فرودگاه ها و گیت ها ،  اماكن عمومی  استفاده می شود . برد آن ها بیشتر از 1متر نیست و برای شناسایی اجسام کوچک مانند اسلحه ، سکه ، چاقو و غیره مناسب می باشند قطر کویل معمولا نیازی نیست بیشتراز 15 سانتی متر باشد . سیستم فلزیاب ، BFO ‏ تفکیک خوبی دارد.

7- فلزیاب های پالسی (VLF) :
این نوع فلزیاب ها معمولا خیلی سبک و کم حجم بوده و دیسک آنها کوچک(دیسک استاندارد آنها ۲۵ سانتی متر)است وعمق کاوش فلز آنها نیز معمولا کمتر از یک متر است. یعنی این که یک فلز مربع شکل به اندازه ۱متر در ۱متر را حداکثر از فاصله یک متری می توانند پیدا کند. فلزیاب های پالسی برای کشف فلزات در سطح خاک طراحی شده اند. این نوع فلزیاب ها دارای صفحه نمایشگری دیجیتالی و پیشرفته هستند. فلزیاب های تفریحی که دارای نمایشگر دیجیتالی می باشند قدرت تفکیکی برابر با ۸۰ درصد دارند. یعنی فقط می توانند فلزات آهنی را از فلزات غیرآهنی با دقت ۸۰ درصد جدا کنند.

8- فلزیاب های متفرقه :

سیستم های فلزیاب  مانند لیزری و سنسوري وجود دارد که برای ، فلزیابی ، Metal Detectors ، استفاده مي شوند که بعضی ها برای کشف معدن از آن استفاده مي كنند اين سيستم ها  علاوه بر ، فلزیابی ، Metal Detectors ، قابلیت شناسایی نفت ، آب ، گازها ، نمک ، مواد شیمیایی ، مواد معدنی را دارند و در واقع بعضی عنصر ها را زیر زمین شناسایی می کنند .

شما می توانید جهت خرید انواع جديد ترين بهترين دستگاه فلزياب طلاياب گنج ياب حفره ياب معدن ياب ردياب تصويري , پالس , puls , حرفه اي  ساخت شرکت های معتبر تولید کننده , Okm , Lorenz ,  GoldDetectors  و یا مشاوره با همکاران ما در تماس باشد . 00971508799773

 

این مورد را ارزیابی کنید
(6 رای‌ها)
  • آخرین ویرایش در یکشنبه, 14 آبان 1396 17:24
  • اندازه قلم
X

Right Click

No right click